Koorreis naar Hvar (Kroatië)

Koorreis Hvar, oktober 2019

Crescendo naar Kroatië

Dinsdag 8 oktober

Het is al vroeg opstaan. Kwart over drie gaat de wekker. De reis met Crescendo naar Kroatië gaat beginnen. Met z’n zessen in de Volvo rijden we naar ’t Irene. Achter ‘Het Top’ parkeren we de auto en we lopen naar de bus die al staat te wachten. Het is koud en het regent. De thermometer wijst elf graden. De koffers gaan onder in de bus en we lopen naar ’t Irene. Om kwart voor vijf is de opening. Wij behoren bij groep één, achtenveertig personen. De tweede groep zal om kwart voor negen beginnen in ’t Irene. De groep bestaat totaal uit achtennegentig personen en zal vanavond tijdens het diner in het hotel weer compleet zijn.

Voorzitter Hessel de Boer leest met ons Psalm 146. ‘Hallelujah! O mijn ziel! Prijs den HEERE. Ik zal den HEERE prijzen in mijn leven; ik zal mijn God psalmzingen, terwijl ik nog ben.’ We zingen ook Psalm 146 : 1; ‘Prijs den HEER’ met blijde galmen; gij, mijn ziel hebt rijke stof.’

We lopen naar de bus. Het is vijf uur. De buschauffeur heet Mark en zal ons naar Schiphol brengen. Daar komen we tegen zessen aan. Op Schiphol staat Paul Vahl van Expert in Actie ons op te wachten. Hij deelt de tickets uit voor het vliegtuig. De handbagage wordt gecontroleerd en we moeten door de douane. Daarna is het tijd voor een bekkien. We lopen naar de vertrekhal, H1. Uiterlijk 7:35 uur moeten we daar zijn. EasyJet staat te wachten. Nadat iedereen zijn of haar stoel heeft gevonden krijgen we veiligheidsinstructies. Om 8:05 uur vertrekt het vliegtuig. We hebben een voorspoedige reis en landen tegen tienen in Split. Welkom in Kroatië!

We stappen uit het vliegtuig en komen van de kou in de warmte. Het is zo’n twintig graden. De jassen kunnen uit. Het is tien minuten lopen naar de haven. De koffers worden met de taxi naar de boten gebracht. Met de speedboot varen we naar de Paklinski eilanden. De boottocht duurt zo’n vijf kwartier. Ondertussen genieten we van het prachtige uitzicht en het helderblauwe water.

De tussenstop is bij Zori. Hier is het water glashelder. Je kijkt tot op de bodem en ziet de vissen zwemmen. Bij Zori hebben we de lunch. Het is half één. Witte borden met vis worden op de tafels neergezet: inktvis, tonijn, ansjovis… Ook is er kaas en brood. Een drankje erbij en het middageten is compleet. Na de lunch is er tijd om de omgeving te verkennen. We zitten op een bankje bij het water, genietend van het geweldige uitzicht en pratend met leden van Crescendo. Er zijn er ook die een duik nemen in het frisse water.

Om half vier komt de boot die ons naar Hvar zal brengen. Tien minuten varen. Ons hotel is al vanaf de boot te zien. De boot legt aan en we gaan van boord. De handbagage gaat mee. Het is een stukje bergopwaarts voordat we voor de ingang van Pharos staan. We checken in en krijgen ons kamernummer, 1319. De kamers zien er netjes en schoon uit. De spullen gaan de kamer in en wij gaan het centrum in.

De eerste indrukken van Hvar laten we op ons inwerken. Een Yoghurt-Cherry ijsje mag niet ontbreken. Wat hebben ze hier heerlijk ijs! En lekkere broodjes. Daar hebben we wel weer zin in. Het is net vijf uur en om half acht is pas ons avondeten. We nemen vast een kijkje bij de kathedraal waar Crescendo morgenavond hoopt te zingen. Daar zijn meer mensen van de groep samen met Paul Vahl. We kunnen de kerk niet in, want er is juist een dienst begonnen. Gezamenlijk lopen we terug naar het hotel. Daar nemen we plaats op het overdekt terras om even bij te komen.

De andere groep arriveert om kwart voor zeven. Het is meteen een stuk drukker. Het buffet is om half acht. Het eten is niet aan te slepen, zo snel zijn de schalen leeg. Vooral de gebakken aardappels, vlees en mayonaise doen het goed. De maaltijd wordt afgesloten. Hessel de Boer leest Johannes 6 : 1 – 15, over de wonderbare spijziging. Daarna is iedereen vrij hoe hij of zij de avond verder wil doorbrengen. Wij zoeken ons bed op. Het was vanmorgen al vroeg dag.

Woensdag 9 oktober

Om acht uur is het ontbijt. Heerlijk brood, bolletjes en croissantjes met allerlei soorten beleg. En daarbij koffie, thee, sap of melk. Om 9 uur is de dagopening buiten bij het zwembad. Hessel de Boer leest met ons Psalm 105 : 23 – 45. ‘Alzo voerde Hij Zijn volk uit met vrolijkheid, Zijn uitverkorenen met gejuich. En Hij gaf hun de landen der heidenen, zodat zij in erfenis bezaten den arbeid der volken. Opdat zij Zijn wetten bewaarden. Hallelujah!

We zingen Psalm 105, het eerste en het laatste vers. Een Chinese vrouw komt aanrennen en begint gelijk te filmen. Ze geeft een applaus als we klaar zijn met zingen. Het is half tien. De groep gaat splitsen. De ene groep gaat met de bus naar Stari Grad om een stadswandeling te doen met opdrachten. De andere groep begint met de Kevertour. Na de lunch gaan de groepen wisselen.

Wij beginnen met de Kevertour. De Kevers, in alle kleuren van de regenboog, staan al te wachten. De Kevers hebben ook allemaal een naam. Die van ons draagt de naam Snowball. We maken een route over het eiland en hebben geweldige uitzichten. Onderweg hebben we een fotomoment en maken we de groepsfoto die de andere dag voorop het Urkerland zal staan. Van kwart voor 11 tot half 12 nemen we tijd voor een koffiepauze. We rijden daarna weer terug en komen aan in Stari Grad. Daar zijn we om kwart over 12. De groep is nu weer compleet.

We hebben een uitgebreide lunch bij Pizzeria Alfonso met verschillende soorten pizza’s die in een echte steenoven worden gebakken. Om half twee begint de stadswandeling door Stari Grad. De groep wordt in vijf kleinere groepjes gedeeld. Wij zijn team acht: Hessel de Boer, Riekelt en Marie de Boer, vader en moeder Post, Frederik en Anne-Marie, Hendrik en ik. Met vragen, opdrachten en een kaart gaan we op pad. We moeten verschillende foto’s maken, o.a. van vijf historische monumenten, vogelkooitjes, een tropische foto, een foto van een Urker met een vissersboot, een foto met een historische figuur, een foto met het wapen van Stari Grad en wat is typisch Urk op Hvar? Tenslotte moeten we een verhaaltje schrijven waarin een aantal woorden voorkomen, zoals Crescendo, Urk, Piet, regen en zon. Op drie punten moeten we opdrachten uitvoeren. Daar staat iemand van Expert in Actie om ons instructies te geven. Bij Punt 1 staat Arjen en moeten we een versje zingen dat met de telefoon wordt opgenomen. Bij Punt 2 staat Bas en moeten we ballen vangen. Elke keer als er een bal gevangen wordt, is een punt waard. Bij Punt 3 staat Sander en moet Riekelt een regel van een versje of een spreekwoord uitbeelden zonder woorden en wij moeten raden.

Om half vier staat de bus op ons te wachten die ons naar het hotel brengt. Om half zes hebben we een uitgebreid diner bij Park. Dat is een gezellig restaurant in het centrum van Hvar aan de haven. We hebben als voorgerecht salade met tonijn, kaas en andere vissoorten. Als hoofdgerecht hebben we vlees of vis. Hessel de Boer leest met ons Psalm 100. Louw wordt getrakteerd op een muzikale bijdrage van vier koorleden. Het kwartet zingt psalm 42.

Na het diner gaan de mannen zich klaarmaken voor het concert in de Cathedral of St. Stephen. Ze hebben de Urker pakken meegenomen. De inwoners en toeristen van Hvar zijn op de hoogte gebracht van dit unieke concert. Pamfletten zijn her en der aangebracht. Om half acht lopen we richting de kathedraal. Die zit al aardig vol. Om acht uur begint het concert. Crescendo is al aan het zingen als er nog steeds luisteraars binnenstromen. Achterin staat het vol met mensen en alle plaatsen zijn bezet. Na elk lied wordt er luid geapplaudisseerd.

Verschillende liederen worden er gezongen, o.a. ‘Machtig God, Sterke Rots’ en ‘Blijf bij mij, Heer’.  Pieter Ras zingt solo, o.a. het lied ‘Terwijl ik eens lag te slapen’, in het Engels. Ook het mannenkwartet dat bij het diner heeft proef gezongen, mag vanavond optreden. Zij zingen o.a. ‘de negenennegentig’.  Buiten op het plein verzorgt het koor een laatste optreden en zingen ze ‘De Lichtstad.’ Er zijn heel veel mensen die luisteren en filmen. In het donker van de avond en met een dankbaar en blij hart lopen we terug naar het hotel.

Donderdag 10 oktober

Om acht uur hebben we weer ons ontbijt. De dagopening wordt opnieuw verzorgd door Hessel de Boer. Hij leest met ons Psalm 89 : 1 – 17. ‘Ik zal de goedertierenheid des HEEREN eeuwiglijk zingen; ik zal Uw waarheid met mijn mond bekend maken, van geslacht tot geslacht.’ We zingen een aantal psalmen. Ps 89:1 en 7, Ps 42:1 en 5, Ps 43:3 en 4 en Ps 25:6. Ook zingen we weer ‘De Lichtstad.’

Om half tien gaat de groep uiteen. Er zijn vier activiteiten om deze morgen of middag mee door te brengen. Zeilen, kajakken, mountainbiken of een stadswandeling. En wil je niet meedoen, dan heb je gewoon vrij. Wij gaan voor de stadswandeling, samen met Sander van Expert in Actie en o.l.v. een Engelse gids. We gaan naar het fort boven op de berg. Een fort uit de tijd van Napoleon. Via een slingerpad en langs verschillende planten en kruiden beklimmen we de hoogte waarna we een geweldig uitzicht hebben over de Adriatische Zee en een gedeelte van Hvar. Prachtig! Genietend op een bankje komen we helemaal tot rust.

De Engelse gids vertelt dat er twaalfduizend mensen wonen op Hvar. Het is het zonnigste eiland van Europa. De toeristenindustrie staat op nummer één. Olijfolie en lavendelolie zijn ook een bron van inkomsten. In Kroatië zijn milde winters. Er zijn haast geen winters onder nul en er valt weinig regen. Kinderen leren hier eerder zeilen dan autorijden.

Het fort is gebouwd op een massieve rots. Het is ook mogelijk om het fort in te gaan. Maar wij besluiten om van de klim uit te rusten. Zeven mensen gaan met de Engelse gids het fort in. Als ze terugkomen, lopen we de hoogte weer af en komen in het stadje. Daar komen we bij het Benedictijnse klooster waar zes nonnen zitten. Ze gaan erin en komen er niet meer uit. De eerste vijf jaar is een proefperiode. De jongste is 33 en de oudste is 80 jaar. Van de agaveplant maken ze kleren en deze kleren worden alleen door deze zes nonnen gemaakt. Nergens elders op de wereld. Ze doen het uit hun hoofd, dus zonder patroon.

Tegenover het klooster is een muziekschool waar duidelijk het zingen van kinderen is te horen. We lopen na onze stop bij het klooster door een steeg wat in de renaissance het mooiste deel van de stad was. We komen uit bij het St. Stevenplein, het plein voor de St. Stevenkathedraal waar gisteravond de mannen zongen. Bij de haven neemt de Engelse gids afscheid en is de stadswandeling ten einde. Vanmiddag hebben we vrij te besteden.

Het is kwart voor twaalf. We kopen een heerlijk broodje mozzarella of broodje vlees bij Mlinar en eten dat op tegen de muur op het plein. Er komt een oude Engelsman met een wandelstok naar ons toe en wijst naar een uitgehouwen spel van vijfhonderd jaar geleden. Het spel is uitgehouwen op het bankje waarop we zitten en komt uit Venetië. De man vraagt waar we vandaan komen en als hij hoort dat we uit Urk komen, begint hij spontaan over het visserskoor Crescendo dat gisteravond in de kathedraal heeft gezongen. Ja, daar weten we alles van. Hij laat een filmpje aan ons zien waarop Crescendo buiten op het plein ‘De Lichtstad’ zingt. Hij heeft het filmpje naar zijn broer in Roermond gestuurd.  De man vertelt dat hij vanaf 1986 elke jaar in Hvar komt voor vijf of zes weken. Hij neemt afscheid en wij gaan naar het hotel.

Om half drie gaan we weer de stad in voor een heerlijk ijsje. Eerst zitten we weer op het plein. Later verhuizen we naar het park en genieten van het wijds uitzicht over de haven. Om half vijf staat er een borrel op het programma bij Hula Hula in Hvar. Het is een stukje lopen langs de boulevard en de strandtent is te vinden dichtbij de plek waar we dinsdag aan wal zijn gegaan. Het is een bekende bar hier in de stad en wij mogen een drankje bestellen. We zitten al zo’n drie kwartier en willen weer weg gaan als we worden tegengehouden door Paul van Expert in Actie. Er komen nog hapjes! Ons plekje is ondertussen bezet en we dalen wat meer af naar het water. Wat een geweldig mooie plek hier zo dicht bij het water! Er komen inderdaad hapjes en het wordt haast een complete maaltijd. We moeten ook nog plek overhouden voor het diner... Veel soorten vis en vlees liggen rijkelijk uitgestald op etagères.

Om half zeven is het diner bij Val Marina. Dat is weer een stukje teruglopen langs de boulevard. Het diner is uitstekend. Het beste eten is voor het laatst van de reis bewaard. Het voorgerecht is sla met tonijn, het hoofdgerecht bestaat uit zachte bief met groente en het nagerecht is tiramisu. Heerlijk! Om negen uur is de bonte avond, wat gelijk staat met een gezellig samenzijn op deze laatste avond in Hvar. De vijf leden van Expert in Actie nemen als cadeau een badhanddoek in ontvangst.

Vrijdag 11 oktober

Deze laatste morgen in Hvar is het al vroeg opstaan. Om kwart voor zeven moeten we in de hal van het hotel zijn. Daar staat een ontbijt in een tasje voor ons klaar. Een belegd broodje, flesje water en een banaan. We gaan lopend naar de boot met de hele groep. Nu gaan we niet met een speedboot, maar met de veerboot. Om vijf over half acht vertrekt de catamaran. Na een uur komen we aan in Split. Daar zoeken we een geschikte plek aan de haven waar Hessel de Boer de dagopening doet. Hij leest met ons Psalm 84. ‘Hoe lieflijk zijn Uw woningen, o HEERE der heirscharen!’

We bidden en zingen Psalm 84 : 1 en 6. Een paar voorbijgangers kijken verstoord op. Na de dagopening lopen we naar de kathedraal van Split. De kathedraal van Sint-Domnius bevindt zich in het paleis van Diocletianus in de binnenstad van Split en is gewijd aan Sint Domnius, een derde -eeuwse bisschop van Salona en de beschermheilige van Split. In de vestibule zingen de mannen ‘Machtig God, Sterke Rots’ en ‘Heilig, heilig, heilig.’ Eigenlijk willen ze nog meer zingen, het klinkt ook zo innemend, maar het mag niet meer. Er zijn meer mensen die willen zingen. In de vestibule zit een geweldige akoestiek. We maken buiten de vestibule een groepsfoto. Een gedeelte van de groep gaat met een gids het paleis in, de anderen trekken de stad in.

Wij doen een cappuccino of een thee, met cheesecake, bij ‘brasserie on seven’. Daarna zitten we bij de boulevard. Om half één is de lunch op de boulevard. Het team van Expert in Actie regelt de broodjes, of liever gezegd broden. Ook is er drinken bij. Er is nog over en dat wordt door Sander bij de zwervers gebracht die rondlopen bij de boulevard. Na de lunch lopen we gezamenlijk naar de bus. Het is half twee als de bus vertrekt naar het vliegveld van Split. Daar komen we een uur later aan. Paul deelt de tickets weer uit. De koffers mogen nu apart in het vliegveld. Het vliegtuig heeft drie kwartier vertraging, dus dat betekent langer wachten en vanavond nog later voordat we thuis zijn. We gaan door de controle en de douane. Na de douane doen we eerst een bekkien.

Het vliegtuig arriveert en nadat we twee keer ons paspoort hebben laten zien, mogen we het vliegtuig in. We zoeken onze stoel en als iedereen zit, krijgen we weer de instructies in geval van nood. Laten we hopen dat het niet nodig is. Om kwart over vier vertrekt het vliegtuig. We hebben een voorspoedige vlucht. Alleen bij het landen is er wat turbulentie door de sterke zuidwestenwind. Het is heel ander weer als we uit het vliegtuig stappen. Het regent en het is veertien graden. Koud dus! De jas kan weer aan. We moeten in de rij voor de douane en daarna is het zoeken naar de koffer.

We nemen afscheid van de vijf mensen van Expert in Actie: Paul, Arjen, Carolien, Bas en Sander. Ze hebben geweldig veel werk voor ons gedaan. Het was gewoon top! Paul, de eigenaar van Expert in Actie, verlaat huppelend het vliegveld onder het luid zingen van: ‘En voor Paul nog eenmaal troelala, troelala!’

De bus staat al te wachten en vertrekt om kwart voor acht. Een uur later stopt de bus om deze reis af te sluiten met dankgebed en lezen uit de Bijbel. Het is negen uur geweest als we Urk binnenrijden. Zo is er een einde gekomen aan een geweldig mooie reis en veel onvergetelijke momenten!